dinsdag 31 mei 2016

DIY speelhoek: speelmatrasjes

Omdat de tegelvloer in de speelhoek een beetje koud is om op te zitten, maakte ik twee speelmatrasjes. Maar wellicht komen ze ook nog goed van pas voor het bouwen van hutten of het spelen of picknicken in de tuin. Door een rits in te zetten zijn de hoezen ook nog eens makkelijk wasbaar. Dus mama ook blij ;-) 

Studio Mojo, speelmatrasje maken, matrashoes maken, tutorial boxed corners, stap voor stap, naaien, DIY speelhoek, Gemaakt/ DIY, zelf een speelhoek maken,
Studio Mojo, speelmatrasje maken, matrashoes maken, tutorial boxed corners, stap voor stap, naaien, DIY speelhoek, Gemaakt/ DIY, zelf een speelhoek maken, Wat heb je nodig voor één speelmatras:
- Babymatrasje. Ik gebruikte matrasje Vyssa Slappna van de Ikea (€9,99 per stuk)
- 140cm stof met minimale breedte 140cm
- rits ter breedte van je matras, in mijn geval 60cm
- naaimachine
- spelden
- meetlint
- liniaal
- schaar




Hoe maak je de speelmatrasjes:
Stap 1: Vouw de stof dubbel met de foute kant naar buiten. Speld of teken de zijnaad af. Dit is de breedte van je matras + 1 keer de dikte/hoogte. Mijn matras is 120x60x5cm. In mijn geval dus op 60+5 = 65 cm. Stik door en zigzag.
(Excuse me voor de tekeningen. Ik kan beter naaien en haken dan tekenen ;-) maar het maakt hopelijk wel iets meer duidelijk over het maak-proces.) 

Stap 2: Draai de stof om, nu dus met de goede kant naar buiten. Zet de rits in. Leg hiervoor de rits ondersteboven op de stof en naai deze met de bovenkant vast op de bovenste lap stof. Naai vervolgens de andere kant van de rits op de andere kant van de stof. Het is niet erg dat er link en rechts hoekjes tussen de rits en stof zitten. Die werk je later weg.
Heb je nog niet zo vaak een rits ingezet: kijk dan even op YouTube. Daar vind je genoeg goede filmpjes.   
 
Stap 3: Draai de stof nu weer met de goede kanten naar binnen. Speld of teken de ondernaad af. Dit is de lengte van je matras + 1 keer de dikte/hoogte. Mijn matras is 120x60x5cm. In mijn geval dus op 120+5 = 125 cm. Stik door en zigzag.  
 
Stap 4: De basis van je matrashoes is nu klaar dus nu begin je met de hoeken. Begin met de hoek linksonder op de tekening. Die is het makkelijkste.
Vouw de hoek open in een punt en leg de zijnaad en ondernaad precies op elkaar. Je kunt dit checken door een speld rechtop door de stof te steken. Zet de stof met spelden vast zodat deze niet meer verschuift.  
 
Stap 5: Leg een liniaal haaks op de naad en zorg dat deze de dikte van je matras (bij mij dus 5 cm) meet. Zet een lijn of speld af. Stik door op deze streep, knip de hoek af en zigzag. Herhaal stap 4 en 5 ook bij de andere hoeken.
 
Draai de hoes, doe de matras erin, rits dicht en klaar is je wasbare speelmatrasje! 

2 opmerkingen: