dinsdag 21 november 2017

Kabel muts (gratis patroon)

Kabels breien stond al lang op mijn lijstje. Dat had ik nog nooit gedaan. Het leek me ook best ingewikkeld maar met DIT basispatroon van een gevlochten kabel van handwerktechniek.nl bleek het een eitje. En passend bij de sjaal die ik voor Janne maakte werd het uiteraard... een roze eitje! ;-)

Het gratis patroon van het haasje vond je eerder HIER op mijn blog. Het patroon van de wantjes, met dezelfde kabel als de muts, volgt snel.
breien, eenvoudige kabel, Gratis breipatronen, gratis patroon, kabels, kind, kindermuts, knitting, muts, Quince & Co, Studio Mojo,


 Het hele setje:
breien, eenvoudige kabel, Gratis breipatronen, gratis patroon, kabels, kind, kindermuts, knitting, muts, Quince & Co, Studio Mojo,


Dit heb je nodig:
  • 75 gram wol voor naalden 5-6 (ik gebruikte lark garen van Quince en Co in de kleur pomegranate).
  • Rondbreinaald 5mm en lengte 40 cm
  • Rondbreinaald 6mm en lengte 40 cm
  • Naalden zonder knop 6 mm
  • Kabelnaald 
  • Stekenmarkeerder
  • Pomponmaker van 9 cm of een stukje karton
  • Stopnaald om de draadjes weg te werken 
 
Zo maak je de muts (voor een meisje van 4-6 jaar):
Zet 82 steken op met breinaald 5 mm
Zorg dat de toer niet gedraaid zit, plaats de stekenmarkeerder aan het begin van de toer en brei in de rondte 8 toeren in boordsteek (1 recht, 1 averecht).
 
Ga verder met breinaald 6 mm
  • Toer 1: recht [minder in de 1e toer na de boord 1 steek. Doe dit door de eerste 2 steken van de toer samen te breien. Je hebt nu 81 steken op je naald. Deze mindering heb je nodig om het patroon goed te laten kloppen. In alle volgende keren dat je deze toer breit minder je niet] 
  • Toer 2: recht
  • Toer 3: *3 steken op de kabelnaald zetten en voor je werk houden, 3r, de steken van de kabelnaald terugzetten op de linkernaald en recht breien, 3r*, herhaal *tot* tot het einde van de toer.
  • Toer 4: recht
  • Toer 5: recht
  • Toer 6: recht
  • Toer 7: *3r, 3 steken op de kabelnaald zetten en achter je werk houden, 3r, de steken van de kabelnaald terugzetten op de linkernaald en recht breien*, herhaal *tot* tot het einde van de toer.
  • Toer 8: alle steken recht
 
Herhaal toer 1 t/m 8 nog 3 keer
 
Begin nu met minderen als volgt:
  • Toer 1: alle steken recht
  • Toer 2: alle steken recht
  • Toer 3: *3 steken op de kabelnaald zetten en voor je werk houden, 3r, de steken van de kabelnaald terugzetten op de linkernaald en recht breien, 3r*, herhaal *tot* tot het einde van de toer.
  • Toer 4: minder 1 steek door de eerste 2 steken recht samen te breien, daarna alle steken recht (80)
  • Toer 5: *6r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer
  • Toer 6: alle steken recht (70)
  • Toer 7: *5r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (60)
  • Toer 8: *4r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (50)
  • Toer 9: *3r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (40)
Ga verder met de naalden zonder knop
  • Toer 10: *6r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (35)
  • Toer 11: *5r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (30)
  • Toer 12: *4r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (25)
  • Toer 13: *3r, 2 recht samen*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (20)
Knip de draad af, rijg deze door de steken van de laatste toer en trek aan.
 
Maak desgewenst een pompon, naai deze vast en werk de losse draadjes weg. 

11 opmerkingen:

  1. Ga je me dan toch echt aan het breien krijgen? ;-)
    Want deze zijn echt zooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Waag een poging! Dat zou echt het grootste compliment zijn! ;-)
      Dank weer voor je leuke bericht!

      Verwijderen
  2. Wat een leukerdjes, ik heb net een brei-project klaar en ga weer eerst even aan de haak. :) Fijne avond!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, leuk om het af te wisselen. Jij ook hele fijne avond!!

      Verwijderen
  3. Wat een prachtig mooi breiwerk!
    Ik sla hem op voor mijn oudste van 5 🖤

    Liefs Marijke @zusjeknus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo, heb je het patroon ook in een grotere maat aub? (8-10 jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een vraagje ik heb dunnere naalden gebruikt en heb 108 op hoe reken ik dit uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je ook maat voor kindje van 1 jaar? Hoeveel steken ik dan moet opzetten doe dan iets fijner garen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, de muts is bijna klaar, waar zou ik het patroon van de wantjes kunnen vinden? Dan kan ik die erbij maken.

    BeantwoordenVerwijderen